1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. 5. generacja napędu hybrydowego

5. generacja napędu hybrydowego

Wyższa moc i lepsze przyspieszenie

Najnowsza, 5. generacja napędu hybrydowego Toyoty zadebiutuje wraz z nową Corollą Cross. Napęd ten będzie dostępny również we wszystkich wersjach nadwoziowych Corolli z roku modelowego 2023. Będzie się charakteryzował wyższą mocą i lepszym przyspieszeniem, a także niższą emisją CO2. Będzie wyposażony w mniejszą, lżejszą i bardziej wydajną baterię litowo-jonową.

Toyota jest prekursorem technologii hybrydowej, produkując hybrydy od ponad 25 lat. Wraz z premierą nowego SUV-a z segmentu C – Corolli Cross – w autach japońskiej marki zadebiutuje 5. generacja napędu hybrydowego. Samochód będzie dostępny w wersji z silnikiem 2.0 z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i. 

Od roku modelowego 2023 wszystkie wersje nadwoziowe Corolli będą oferowane z najnowszą, 5. generacją napędu hybrydowego Toyoty. Najpopularniejszy samochód w historii motoryzacji otrzyma układy z silnikami 1.8 oraz 2.0.

5. generacja napędu hybrydowego Toyoty

Toyota nieustannie pracuje nad rozwojem swoich technologii. Dotyczy to również napędów hybrydowych. Najnowsza, 5. generacja charakteryzuje się większą mocą i lepszymi osiągami. Choć zachowano dotychczasową pojemność silników –1,8 l i 2,0 l – to w obu przypadkach wprowadzono znaczące zmiany.

Udoskonalono silnik elektryczny, co zaowocowało wzrostem mocy i lepszymi osiągami przy takiej samej lub nawet niższej emisji CO2. Zmieniona została również jednostka sterująca (PCU). Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Wszystkie elementy hybrydy 5 generacji są zdecydowanie mniejsze od tych wykorzystywanych w 4. generacji – o około 20–30 proc.

Dopracowany został również akumulator litowo-jonowy. Nowa bateria jest lżejsza i mniejsza – w zależności od układu masa nowego akumulatora trakcyjnego może być mniejsza nawet o 18 kg. Jednocześnie jest mocniejsza i bardziej wydajna. Tym samym możliwe jest korzystanie z elektrycznego napędu przez dłuższy czas.

Lepsze osiągi hybryd 5. generacji

Na przykładzie Corolli z roku modelowego 2023 widać, jak zmiany wprowadzone przez inżynierów Toyoty wpłynęły na osiągi. Łączna moc napędu hybrydowego 5. generacji z silnikiem 1.8 wynosi 140 KM*. Nowa hybryda rozpędza się od 0 do 100 km/h aż o 1,7 s szybciej (9,2 s), notując emisję CO2 na takim samym poziomie (102 g/km).

W przypadku układu hybrydowego z silnikiem 2.0 całkowita moc wzrosła do 196 KM*, a czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h skrócił się o prawie 0,5 s – do 7,5 s. Nowy napęd będzie emitował od 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym.

W Corolli Cross z napędem AWD-i zastosowano ulepszony silnik elektryczny montowany przy tylnej osi. W porównaniu z poprzednikiem jego moment obrotowy wzrósł trzykrotnie (do 84 Nm), a moc aż sześciokrotnie (do 41 KM).

 

* Dane dotyczące mocy maksymalnej przed finalną homologacją. Pozostałe dane również zostaną potwierdzone po ostatecznej homologacji pojazdu.